perjantai 6. helmikuuta 2015

Ensitreffit alttarilla – keskustelua avioliitosta

"Bride photo" by Allan Ajifo - https://www.flickr.com/photos/125992663@N02/14414226240/.
Licensed under CC BY 2.0 via Wikimedia Commons - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bride_photo.jpg#mediaviewer/File:Bride_photo.jpg




Julkinen keskustelu avioliiton perusteista on jatkunut tv-sarja Ensitreffit alttarilla myötä. Sarjan ideana on se, että ulkopuoliset asiantuntijat: pappi, psykologi, psykoterapeutti ja folkloristi valitsivat ihanteellisimmat avioparit. Miia ja Olli, Viola ja Esa sekä Pia ja Jussi tapasivat ensi kertaa alttarilla, menivät naimisiin ja muuttivat yhteen.  Tämän jälkeen ohjelma on keskittynyt kuvaamaan sitä, rakastuvatko aviopuolisot toisiinsa ja voivatko he elää aviopuolisoina. Sarjan idea ei ole sinänsä uusi. Avioliittoja on solmittu kautta aikain hyvin erilaisista lähtökohdista käsin. Esimerkiksi keskiajalla avioliitto oli sopimus, jossa perheen ja suvun merkitys oli keskeinen. Tärkeämpää kuin avioliiton solmivien keskinäinen rakkaus oli suvun etu.

Tämän päivän Suomessa ulkopuolisten sopima avioliitto on poikkeuksellinen. Ehkä juuri tämän vuoksi mediassa on käyty Ensitreffit alttarilla -sarjan tiimoilta vilkasta keskustelua rakkauden, parisuhteen ja avioliiton perusteista. Joissakin puheenvuoroissa on korostettu avioliiton maallista merkitystä. Toiset ovat taas muistuttaneet avioliiton hengellisestä lähtökohdasta. Ylipäänsä tämän päivän avioliittokeskustelua on leimannut tunneherkkyys, vastakkainasettelu ja juuttuminen erilaisiin reunaehtoihin. Samalla keskustelun taka-alalle on jäänyt yksi keskeinen näkökulma – elinikäisyys.

Elinikäisyyden ihanne on luterilaisen kirkon avioliittokäsityksen mukaan yksi avioliiton perustavanlaatuinen lähtökohta. Tämä ihanne on sanoitettuna esimerkiksi piispojen julkaisemassa kirjassa Rakkauden lahja. Mutta kuinka elinikäisyyden ihanne sopii nykyihmisille?

Sosiologi Jaana Maksimaisen esittää väitöskirjassaan Parisuhde ja ero: Sosiologinen analyysi terapeuttisesta ymmärryksestä (2010), että elinikäisen avioliiton ihanteen on korvannut terapeuttisen parisuhteen ihanne. Se tarkoittaa emotionaalisen tyytyväisyyden varaan rakentuvaa parisuhdetta, jossa kielletään velvollisuudet ja sitoutuminen. Ne korvataan rehellisyyteen ja avoimuuteen perustuvalla kommunikaatiolla. Terapeuttisella parisuhteella ei ole kuitenkaan sellaista päämäärää, joka tukisi liiton pysyvyyttä.

Luterilaisen avioliittoteologian näkökulmasta terapeuttinen parisuhde ei riitä avioliiton perustaksi, koska elinikäisyyden ihanne kuuluu jo ihmisenä olemisen ytimeen. Se on osa Jumalan luomistahtoa. Avioliiton lisäksi elinikäisyys voi toteutua myös muissa lähisuhteissa. Jeesus puolustaa avioliiton elinikäisyyttä vastustamalla periaatetta, joka antaa miehelle luvan erota vaimostaan kevein perustein. ”Minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.” Jeesuksen opetuksen pohjalta ei voida kuitenkaan vaatia esimerkiksi sitoutumista väkivaltaiseen parisuhteeseen.

Ajattelen, että elinikäisyyden ihanteen tulisi olla yksi lähtökohta nykyisessä avioliittokeskustelussa. Luterilainen kirkko voi tukea tämän ihanteen toteutumista vahvistamalla ilmapiiriä, jossa on tilaa keskeneräisyydelle. Parhainkaan avioliitto ei voi toteutua ilman vastoinkäymisiä, jotka koettelevat, mutta myös kasvattavat. Keskeneräisten ja inhimillisten ihmisten elinikäiseen avioliittoon tarvitaan keskinäistä ymmärrystä, vastavuoroisuutta, lujaa tahtoa, mutta myös Jumalan siunausta. 

Joona Mikkola